17.02.25, 05:00
Raport Total Audio 2024: Jak Polacy konsumują treści audio?
Treści audio pozostają nieodłącznym elementem codziennego życia Polaków – ponad 90 proc. badanych deklaruje, że przynajmniej raz w tygodniu czegoś słucha, a 80 proc. słucha czegoś codziennie. Średni czas słuchania treści audio to blisko pięciu godzin w ciągu dnia – wynika z danych na temat zwyczajów słuchania , które prezentuje druga edycja badania Total Audio, zrealizowana przez Adres:Media na zlecenie Komitetu Badań Radiowych.
Najpopularniejszym medium audio w Polsce jest radio, które ma 51 proc. udziału w całkowitym czasie słuchania. Na drugim miejscu znajduje się słuchanie muzyki w streamingu wideo (17 proc.), na trzecim - treści w streamingu audio (14 proc.). Tuż za podium uplasowały się podcasty z wynikiem 7 proc. Audiobooki i zapisane pliki muzyczne mają po 3 proc.
Smartfon kontra radioodbiornik
Smartfon stał się nieodłącznym towarzyszem słuchania treści audio – 65 proc. badanych używa go właśnie do tego celu, a w grupie 15-24 lata odsetek ten sięga 90 proc. Tradycyjny radioodbiornik pozostaje najczęściej używanym urządzeniem audio – korzysta z niego 71 proc. słuchaczy. Warto zauważyć, że Polacy korzystają średnio z dwóch urządzeń do słuchania radia.
Na popularności zyskują podcasty – co trzeci użytkownik audio sięga do nich przynajmniej raz w tygodniu, a ich słuchalność wzrosła o 7 punków procentowych w porównaniu z ubiegłym rokiem. Podcasty podobnie jak audiobooki cieszą się dużą popularnością w najmłodszej grupie słuchaczy – korzystają z nich częściej osoby w wieku 15-19 lat.
Polacy ufają radiu
Radio jest liderem pod względem zaufania wśród słuchaczy – 45 proc. badanych ocenia je bardzo wysoko, czyli od 7 do 10 w dziesięciostopniowej skali. YouTube osiąga taką ocenę u 35 proc. badanych a telewizja u 31 proc. TikTok jest na ostatnim miejscu z wynikiem 16 proc.
Radio to także główne źródło odkrywania nowej muzyki – 51 proc. badanych wskazuje je jako miejsce, gdzie znajdują nowe utwory. 43 proc. badanych poznaje nowości w streamingu wideo a 23 proc. – w streamingu audio.
Treści audio towarzyszą Polakom w różnych miejscach i porach dnia. Dom, samochód i praca to główne miejsca słuchania. Radio dominuje w godzinach porannych (6:00-9:00), a wieczorem (18:00-24:00) udział radia w słuchaniu zrównuje się z udziałem słuchania treści w streamingu. Badanie wskazuje, że 14 proc. badanych słucha radia częściej niż rok wcześniej, co pokazuje, że tradycyjne medium ma silną pozycję.
„Wyniki badania Total Audio 2024 pokazują, że treści audio są nieodłącznym elementem życia Polaków. Radio wciąż pozostaje liderem, ale widzimy też dynamiczny rozwój podcastów, zwłaszcza wśród młodych odbiorców. Smartfon stał się jednym z wiodących urządzeń do słuchania, co twórcom treści audio otwiera wiele możliwości docierania do odbiorców” - mówi Anna Romaniuk, Partner w Adres:Media.
Czym jest Total Audio?
Total Audio to unikatowy projekt badawczy na polskim rynku. Powstał z inicjatywy Komitetu Badań Radiowych i został opracowany przez specjalistów ds. badań skupionych w KBR we współpracy z zespołami Adres:Media i Kantar Polska. To cykliczne badanie, które ma na celu obserwowanie i analizowanie zmian zachodzących w obszarze treści audio dostępnych na polskim rynku. Dzięki Total Audio dowiadujemy się, czego, jak i kiedy słuchają Polacy, a także jakie są ich preferencje dotyczące urządzeń i formatów. Badanie realizowane jest metodą CATI i CAWI na reprezentatywnej próbie N= 2223 Polaków w wieku 15-75 lat. Pierwsza edycja badania została przeprowadzona w 2023 r., druga – w 2024 r. Projekt realizuje Adres:Media na zlecenie KBR.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze