25.12.15, 11:00

Blanka Borys: Radio studenckie wciąż pełni rolę edukacyjną

Blanka Borys
Fot.: Kamil Koza

Rozmowa z Blanka Borys, szefową działu marketingu w Radiu Aktywnym (Warszawa).

Kuba Wajdzik: Naszą rozmowę zacznijmy od wyjaśnienia kwestii, czy obecnie jest miejsce na studenckie rozgłośnie?
Blanka Borys: Moim zdaniem jest coraz mniej miejsca na studenckie rozgłośnie. Słuchacze nie lubią jak się im coś narzuca, wolą sami ułożyć playlistę na You Tube, Soundcloud czy Spotify czy innym serwisie streamującym muzykę niż posłuchać czegoś dobrego w radio. Jednak studencka rozgłośnia ma zaletę o tyle, że nie usłyszy się w niej reklamy papieru toaletowego, a wyłącznie dobrą muzykę i programy realizowane przez pasjonatów i zapaleńców - przyszłych dziennikarzy i techników. Myślę, że radio studenckie wciąż pełni rolę edukacyjną i przełamuje tematy tabu w środowisku młodych.

KW: Czy w dobie nowinek technologicznych i innej konsumpcji mediów, studenckie radio jest jeszcze atrakcyjne dla słuchacza?
BB: Myślę, że w dużej mierze tak. Choć tak jak wspomniałam wcześniej, trochę mniej niż przed wejściem na rynek serwisów streamingowych. W radiu takim jak Radio Aktywne dostaje się nie tylko dobrą muzykę, ale również informację.

KW: Kierunki dziennikarskie są dzisiaj chętnie wybierane przez młode osoby. Czy przekłada się to na zainteresowanie współpracą z rozgłośnią studencką?
BB: To prawda, że dziennikarstwo jest chętnie wybieranym kierunkiem, sama skończyłam pokrewne studia. Ale Radio Aktywne to radio Politechniki Warszawskiej i od początku zrzeszało ludzi z różnych uczelni i kierunków. Warto pamiętać, że nie trzeba skończyć dziennikarskich studiów żeby być dziennikarzem. To raczej styl życia. Teraz jeśli ktoś dobrze pisze lub mówi, czuje pewną misję i chce realizować swoje cele i spełniać marzenia, to takie studenckie radio jest świetnym miejscem do tego.
W Radiu Aktywnym jest dużo studentów z Politechniki i są to zwłaszcza osoby, które zajmują się techniką: realizują audycje, zajmują się utrzymaniem sprzętu, działają w dziale IT. Popełnilibyśmy kardynalny błąd, gdybyśmy zamknęli się tylko na studentów z Politechniki. Każda osoba z osobowością jest w stanie poradzić sobie przed mikrofonem i warto dodać, że wielu studentów z politechniki świetnie radziło sobie przed mikrofonem.

KW: Co znajduje się w ofercie programowej stacji?
BB: W ofercie programowej Radia Aktywnego jest blisko 30 audycji autorskich w tym programy muzyczne, publicystyczne, kulturalne i rozrywkowe. Poza tym jest jeszcze pasmo z informacjami i audycje porankowe. Muzyka to to co faktycznie dominuje w naszym radio - zwłaszcza jeśli chodzi o audycje. Staramy się, żeby audycje były różnorodne, tak więc w Radiu Aktywnym posłuchać można zarówno programów z muzyką elektroniczną, post- i progrockową, jazzem, piosenką aktorską, rapem. Mocno stawiamy na muzyczne nowości i polską niezależną scenę. Szukamy i docieramy do artystów - często jako pierwsi i to u nas w pierwszej kolejności można usłyszeć o wschodzących "gwiazdach" polskiej sceny.

KW: Na rynku warszawskim działa, np. Akademickie Radio Kampus. Co Was odróżnia od tej rozgłośni?
BB: Jesteśmy od niej starsi i traktujemy Radio Kampus jak młodsze rodzeństwo (śmiech). Tak naprawdę różnimy się tym, że jesteśmy w internecie, a Akademickie Radio Kampus nadaje również w eterze i przynależymy do dwóch różnych uczelni. Cel jest jeden - kształcić młodych dziennikarzy i techników oraz promować dobrą muzykę.

KW: Wszystkie stacje borykają się obecnie z problemami. Jakie są „bolączki” Waszej rozgłośni?
BB: Problemy traktujemy jak wyzwania i jak na studentów przystało szukamy "studenckich rozwiązań". Mówią, że student potrafi więc bolączek jako takich nie odczuwamy. Naszym problemem, a raczej zadaniem na najbliższy czas jest rozliczenie budżetu, zakończenia remontu studia i podsumowania roku. Tak naprawdę na to pytanie mogłabym odpowiedzieć dopiero na początku 2016 r.

KW: Śledzicie Państwo dalsze losy wychowanków dziennikarskich stacji?
BB: Oczywiście! Jesteśmy dumni z tego, że ludzie którzy prowadzili audycje w Radiu Aktywnym, siadają przed mikrofonem np. w Trójce, tak jak Grzesiek Zembrowski. Bardzo dużo osób pracuje również w innych mediach, agencjach reklamowych i koncertowych, portalach muzycznych i radiach niepublicznych.

KW: Jakie są najbliższe plany rozgłośni?
BB: Jesteśmy tuż po 11. urodzinach stacji i powoli będziemy podsumowywać rok kalendarzowy. Na początku nowego roku czekają nas wybory nowego zarządu radia. Planujemy wprowadzić kilka nowych audycji do ramówki, zająć się cyklem szkoleń dla nowych osób które przyszły do radia i będziemy przygotowywać się do sezonu juwenaliowego i festiwalowego.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Blanka Borys
Szef dz. marketingu, prezenterka w audycji „Synthezatornia” oraz „Ja Ci zagRAm”. W Radiu Aktywnym od 2011 r. 

Komentarze

Powiązane

04.02.25, 12:54
| radio / audio » informacje
Nowości programowe w Radiu Super Fm
Radio Super Fm (Szczecin) wprowadza nową dynamikę do popołudniowego pasma. W ramówce pojawił się także codzienny przegląd „Ferie w zimie” i nowy audiobook.
03.02.25, 09:43
| radio / audio » informacje
Gra o Pałac. Kamil Szewczyk poprowadzi nowy program Polskiego Radia 24
Od niedzieli, 2 lutego br., na antenie Polskiego Radia 24 emitowana jest nowa audycja „Gra o Pałac”, która ma odsłaniać mechanizmy prezydenckiego wyścigu.
02.02.25, 08:00
| radio / audio » informacje
Eska Winter Patrol odwiedzi kurorty narciarskie
Rusza akcja „ESKA Winter Patrol”, w ramach której przez sześć kolejnych weekendów Radio ESKA odwiedzi najpopularniejsze kurorty narciarskie na południu Polski. Stacja rozpoczęła również kolejną edycję zabawy „Morsjanie atakują”.
01.02.25, 18:00
| radio / audio » informacje
Meloradio jedynym polskim partnerem medialnym festiwalu Tomorrowland 2025
Meloradio zostało wyłącznym polskim partnerem medialnym największego na świecie festiwalu muzyki elektronicznej - Tomorrowland 2025. Relacje z tego wydarzenia pojawią się na antenie stacji.
31.01.25, 11:19
| radio / audio » informacje | prasa » informacje
Szymon Bujalski, Katarzyna Kojzar i Magda Łucyan nominowani do Nagrody Woyciechowskiego 2024 – Dziennikarz dla planety
Kapituła Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego 2024 w kategorii „Dziennikarz dla planety” przyznała nominacje.
31.01.25, 09:00
| radio / audio » informacje
Alicja Myśliwiec w ekipie Chillizet. Poprowadzi weekendowe programy
Alicja Myśliwiec dołączy do zespołu redakcyjnego Chillizet. Poprowadzi weekendowe pasmo „Odbicia kultury”.
30.01.25, 18:30
| radio / audio » informacje
95 kolejnych stacji radiowych w monitoringu IMM
Instytut Monitorowania Mediów rozszerza swoją ofertę. Do bazy monitorowanych mediów zostało dodanych 95 stacji radiowych z całej Polski.
30.01.25, 14:30
| radio / audio » informacje | prasa » informacje
Szymon Bujalski, Katarzyna Kojzar i Magda Łucyan nominowani do Nagrody Woyciechowskiego 2024 – Dziennikarz dla planety
Kapituła Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego 2024 w kategorii „Dziennikarz dla planety” przyznała nominacje.
30.01.25, 07:00
| radio / audio » informacje
Wszystkie Pieniądze Świata. Magdalena Biednik i Rafał Hirsch gospodarzami nowego programu Polskiego Radia 24
29 stycznia br. w Polskim Radiu 24 ruszyła nowa audycja i podcast „Wszystkie Pieniądze Świata”. Magdalena Biednik i Rafał Hirsch – autorzy cyklu – wraz ze swoimi gośćmi będą analizować najważniejsze wydarzenia gospodarcze. Program będzie emitowany w każdą środę o godz. 21:06.
29.01.25, 20:03
| radio / audio » informacje
Konkurs o Nagrodę Reporterską Polskiego Radia Melchiory. Ruszyło przyjmowanie zgłoszeń
Polskie Radio ogłosiło Konkurs o Nagrodę Reporterską Polskiego Radia „Melchiory”, w którym promuje indywidualności autorskie oraz ambitne formy sztuki reporterskiej i dokumentalnej. Zgłoszenia przyjmowane będą do 20 lutego br.
Subskrybuj RSS działu radio / audio: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 30.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 28.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 22.02.25

Do zdobycia jedna gra planszowa.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.