09.12.15, 11:00

Adrian Pietraszek: Lokalne, internetowe radio daje niezależność dla jego twórców i słuchaczy

Adrian Pietraszek
Fot.: archiwum Rozmówcy

Skąd pomysł na powstanie lokalnej stacji internetowej? Co znajdzie się w ofercie rozgłośni? Rozmowa z Adrianem Pietraszkiem, założycielem Radia Sudety 24.

Kuba Wajdzik: Skąd pomysł na powstanie lokalnego radia internetowego? Wszak lokalne rozgłośnie w wielu regionach radzą sobie raczej kiepsko...
Adrian Pietraszek: Pomysł na radio internetowe od dawna był w naszych głowach, a lokalny charakter ma być alternatywą dla dużych, sieciowych rozgłośni, w których go brakuje. Postanowiliśmy wypełnić tę lukę, mówiąc o rzeczach z naszego „podwórka” i dać słuchaczom dostęp do lokalnej informacji i możliwość zaistnienia na antenie. 
Pragniemy wzorować się trochę na lokalnych, amerykańskich stacjach radiowych, które istnieją praktycznie w każdym większym lub mniejszym mieście i są nośnikiem informacji z konkretnego obszaru, na którym funkcjonują. Należy podkreślić, że każda taka stacja posiada swoją niepodległość i specyficzny charakter skorelowany z daną społecznością. Takie radio zna swoich słuchaczy, ich potrzeby i dzięki temu staje się głównym medium odbioru. Skoro takie stacje funkcjonują i cieszą się powodzeniem w Stanach Zjednoczonych, to może warto spróbować przenieść taki model do nas, do Polski?
Doskonale zdajemy sobie sprawę, że na krajowym rynku medialnym od dłuższego czasu zauważalne są roszady, w których małe, lokalne rozgłośnie FM stają się częścią dużych sieciowych stacji i wraz z nimi ginie lokalność. Prawdopodobnie decydują o tym twarde prawa ekonomii i standardy narzucane przez liderów rynku. Mali nadawcy chcąc podążać za trendami, atrakcyjnością i konkurować z ogólnopolskimi stacjami w którymś momencie dochodzą do etapu, gdzie rynek reklamy, który je utrzymuje, jest zbyt mały, aby radio właściwie się bilansowało.
Lokalne, internetowe radio jest alternatywą przetrwania, ponieważ daje niezależność, niepodległość, ale także relatywnie niskie koszty utrzymania oraz szansę stania się wariantem, pośród innych mediów, nośnika informacji z regionu.

KW: Ludzki trzon w Radiu Sudety 24 to dawna załoga Radia Sudety. Również nazwa bezpośrednio nawiązuje do tej stacji. Sudety 24 to takie przedłużenie poprzedniego projektu?
AP: Faktycznie, obecna ekipa to część dawnej załogi Radia Sudety. Prawdą jest to, że każdy z nas zawodowo realizuje się w zupełnie innym obszarze, a projekt Radio Sudety 24 jest implikacją wspólnej pasji, która nas scaliła. Dzisiaj wiemy, że połączyło nas coś znacznie więcej niż pomysł na radio internetowe. Połączyła nas tradycja i sposób na życie, jakim niegdyś dla nas było Radio Sudety - stąd potrzeba swoistego rodzaju przedłużenie projektu.
"Od kuchni" - każde radio, jego ludzki trzon to wspólna rodzina, która dzieli się i rozwiązuje swoje pasje, problemy i nie tylko te zawodowe, ale i prywatne. Nasi dawni słuchacze często uczestniczyli w naszym życiu "od kuchni" spotykając nas na ulicy, rozmawiając, dzieląc się także swoimi - czasem bardzo intymnymi przemyśleniami. Przez kilkanaście lat tworzyliśmy taką radiową społeczność i chyba trochę za sobą się stęskniliśmy.


Adrian Pietraszek, fot.: archiwum Rozmówcy

KW: Każdy projekt kosztuje. Z czego będzie utrzymywać się stacja?
AP: Radio Sudety 24 obecnie jest finansowane z własnych środków i postrzegamy je jako start-up. Z jednej strony jest to sposób na realizację naszej pasji, a z drugiej strony narzędzie  badania rynku mediów internetowych i na tej podstawie diagnozujemy realne szanse dalszego rozwoju.
Dzisiaj Radio Sudety 24 nie jest jeszcze produktem na tyle dojrzałym, aby móc sprzedawać je jako nośnik reklamy. Patrząc w przyszłość, na pewno będziemy dążyli, aby w którymś momencie móc pozyskać środki na rozwój radia właśnie z rynku reklamy.
Obecnie wszystko robimy sami i własnym sumptem, począwszy od strony internetowej, produkcji dźwiękowych, konfiguracji sprzętowej i technicznej, po żywą antenę i autorskie programy, które zaczynają pojawiać się w rotacji dziennej. Wykorzystujemy nasz własny potencjał i mamy z tego sporo satysfakcji, bo jesteśmy dziś niepodlegli i niezależni.

KW: Jaki format przybrała stacja i co znajduje się w ramówce?
AP: Obecnie hasłem Radia Sudety 24 jest: „Włącz i Tańcz”. Zgodnie z nim staramy się realizować playlistę dobierając utwory taneczne z gatunków disco, dance, house, latino. Oferujemy także bloki muzyczne z gatunkami chillout, lounge, electro podczas wieczornej i nocnej rotacji. Obecna ramówka zawiera codzienny program Radio Cafe, który prowadzimy na żywo oraz szereg materiałów reportażowych, które już pojawiają się bądź niebawem pojawią na antenie. Z czasem planujemy sukcesywnie wydłużać codzienne, żywe audycje.



Adrian Pietraszek, fot.: archiwum Rozmówcy

KW: Jaki jest odzew słuchaczy po pierwszym okresie działalności?
AP: Myślę, że odpowiedzią na pytanie jest nasz profil Facebook i ponad 400 polubień w przeciągu pierwszych trzech tygodni działalności. Dostajemy także bardzo sympatyczne e-maile od słuchaczy, w których piszą czego oczekują od naszego radia. Poziom słuchalności w bardzo zrównoważony sposób wzrasta i nie należy do najwyższych – jednak tendencja wzrostowa dodaje nam sił i jest znakomitą motywacją do dalszej pracy. Mamy nadzieję, że systematyczność i  rozwój z naszej strony będzie przyciągał coraz większe grono słuchaczy.

KW: Czy radio internetowe to przyszłość dla lokalnych przedsięwzięć?
AP: Bardzo chcielibyśmy, aby tak właśnie było. Żeby słuchacz wiedział, co dzieje się u niego na osiedlu, żeby sąsiad mógł złożyć życzenia sąsiadce i zadedykować jej piosenkę, żeby Pan Michał znał repertuar kina, a kierowca wiedział, że dziś trwa remont ulicy w jego mieście.
Lokalne radio internetowe to swoistego rodzaju paradoks – kastruje nieograniczoną możliwość zasięgu – lokalnością, ale nie tak do końca, ponieważ daje wygodę odbiorcy. Dziś każdy z nas ma przy sobie telefon, tablet z dostępem do internetu i w każdej chwili może być odbiorcą sygnału Radia Sudety 24, bez zakłóceń, szumów.

KW: Jakie są plany rozgłośni na najbliższe miesiące? 
AP: Jak wcześniej wspomniałem – Radio Sudety 24 traktujemy, jako start-up, ale oczywiście z planami na przyszłość. Te plany przypominają dzisiaj wirówkę w pralce z pomysłami. Jest pomysł, proces weryfikacji, wspólna akceptacja i realizacja. A co z tej pralki wyciągniemy? Myślę, że najbliższe miesiące pokażą. Wszyscy żyjemy trochę marzeniami i bardzo chcielibyśmy, aby się spełniły, bo jesteśmy marzycielami ze wspólną pasją i sposobem na życie, jakim jest radio :)

KW: Dziękuję za rozmowę.

Adrian Pietraszek
Urodzony w 1981 r. w Świdnicy, absolwent Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku socjologia, a także studiów podyplomowych z Nowoczesnego Marketingu w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Przygodę z radiem rozpoczął już 2001 r. w Radiu Wałbrzych 91,8 FM (obecnie Radio Złote Przeboje). Od 2008 r. podjął pracę w Radiu Sudety 96,4 FM jako prezenter radiowy, a od 2014 r. współpracę z Radiem Zet Gold. Obecnie założyciel Radia Sudety 24.

Komentarze

Powiązane

12.02.25, 16:00
| radio / audio » informacje
Słuchacze Radia Złote Przeboje tworzą największą listę przebojów w Polsce
Radio Złote Przeboje tworzy największą listę przebojów w Polsce. Zwycięzca "TOP 500 Radia Złote Przeboje" zostanie ogłoszony w walentynki, 14 lutego br.
10.02.25, 19:30
| radio / audio » informacje
ESKA Odwołuje Zimę. Stacja wyśle słuchaczy na Wyspy Zielonego Przylądka
W poniedziałek, 10 lutego br. ruszyła kolejna edycja akcji „ESKA Odwołuje Zimę”. W tym roku rozgłośnia zabierze słuchaczy w towarzystwie gwiazd na Wyspy Zielonego Przylądka.
10.02.25, 16:13
| radio / audio » badania rynku
RMF FM notuje prawie 30. proc. w rynku radiowym. Duży spadek Jedynki
Radio RMF FM umocniło swoją pozycję na rynku radiowym - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez Kantar Polska dla KBR obejmującego okres od 1 listopada 2024 r. do 31 stycznia 2025 r. (regionalne stacje ogólnopolskie i ponadregionalne).
10.02.25, 09:40
| radio / audio » informacje
Znamy jury Konkursy Melchiory
Organizator XIX Konkursu o Nagrodę Reporterska Polskiego Radia 2025 „Melchiory” ogłosił listę ekspertów, którzy ocenią najlepsze reportaże i podcasty.
09.02.25, 20:00
| radio / audio » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
PB Nieruchomości. Piąty podcast Pulsu Biznesu
21 stycznia br., w ofercie ‘pulsu biznesu” pojawi się nowy podcast audio. Audycja „PB Nieruchomości”, którą poprowadzi dziennikarka Anna Gołasa, ma być przewodnikiem po rynku nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych.
08.02.25, 21:00
| radio / audio » informacje
POKazujemy zabawę w karnawałowy czas. Karnawałowe warsztaty Polskiego Radia Dzieciom
Polskie Radio Dzieciom oraz Polska Opera Królewska organizują karnawałowe warsztaty dla dzieci „POKazujemy zabawę w karnawałowy czas”.
08.02.25, 08:00
| radio / audio » informacje
Co Państwo sądzą? w Polskim Radiu 24
W sobotę, 25 stycznia br., na antenie Polskiego Radia 24 zadebiutowała nowa audycja zatytułowana „Co Państwo sądzą?”. Program, prowadzony przez dziennikarkę Zuzannę Dąbrowską, jest poświęcony sondażom, badaniom opinii publicznej i analizom społecznym.
07.02.25, 12:00
| radio / audio » informacje
Walentynkowa Akcja Krwiodawstwa w Polskim Radiu
W piątek, 14 lutego br. na parkingu Polskiego Radia w Warszawie w godz. 9:00-14:00 stanie krwiobus, w którym będzie można oddać krew i pomóc potrzebującym.
07.02.25, 09:45
| radio / audio » informacje
Cztery nowe audycje w ramówce radia ESKA2
Na antenie radia ESKA2 pojawiły się cztery nowe audycje: lista przebojów, program Michała Hanczaka, codzienny quiz wiedzy o polskiej muzyce i poradnikowy cykl Artura Jarząbka w nowej odsłonie.
06.02.25, 14:00
| radio / audio » informacje
Mama do kwadratu. Emocje. Podcast o podwójnym rodzicielstwie
Polskie Radio Dzieciom przygotowało nowy podcast „Mama do kwadratu. Emocje”, w którym Karina Terzoni – mama bliźniaczek i autorka audycji – odkrywa tajniki emocji towarzyszących podwójnemu rodzicielstwu.
Subskrybuj RSS działu radio / audio: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 30.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 10.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.