10.11.05, 22:50

Paweł Mączka gościem mediaFM.net

Paweł Mączka (Agencja Reklamowa WAWa, członek KBR) odpowiada na pytania dotyczące wrześniowej fali badań Radio Tracka.

17 października 2005 Komitet Badań Radiowych (KBR) zatwierdził wrześniową falę badań Radio Tracka. Decyzję podjęto na specjalnym posiedzeniu, w 3 dni po tym jak wszyscy członkowie Komitetu jednomyślnie wstrzymali się z przyjęciem danych w normalnym trybie.
Jak napisano w komunikacie prasowym, „Podstawowym zadaniem Komitetu jest sprawowanie kontroli nad jakością wyników, która to właśnie była przyczyną podjęcia decyzji o wstrzymaniu wrześniowej fali”.
Ponieważ powyższa informacja wzbudziła dużo kontrowersji i zapytań ze strony czytelników, na nasze pytania odpowiada Paweł Mączka (Agencja Reklamowa WAWa, członek KBR).

Kuba Wajdzik: Co było przyczyna że przez parę dni badanie miało niewłaściwą jakość? Co było tego przyczyną?
Paweł Mączka: Fala wrześniowa została jednomyślnie odrzucona prze członków KBR z uwagi na wątpliwość związaną z opisem roboczych plików raportu technicznego. Niezgodność opisów dotyczyła podanej ilości zmiennych kontrolnych. Ilość tych rekordów a ściślej mówiąc ich suma podana w nagłówku nie ma żadnego związku z wynikami badania.
Nie wpływa to w żaden sposób na dane zamieszczone w radiotracku. Dopiero w momencie, kiedy KBR otrzymał takie właśnie merytoryczne wyjaśnienie powstałej wątpliwości i każdy z członków KBR mógł o tym samemu się przekonać odbyło się kolejne głosowanie, na którym fala została jednomyślnie przyjęta. Jest to działanie zgodne z ustaloną procedurą.

KW: Co to znaczy nabrać właściwą jakość? Jak się określa „jakość” badania?
PM: Pod pojęciem „jakości badania” najprościej rzecz ujmując można rozumieć 100% zgodność jego przeprowadzania z założeniami, jakie zostały zdefiniowane na samym początku rozpoczęcia współpracy z instytutem badawczym.
Założenia dotyczą rzetelnego przestrzegania metodologicznych założeń wykonywanego badania. Istnieje dokumentacja techniczna, w oparciu o której zapisy, badanie można kontrolować, a ściślej mówiąc technologię jego przeprowadzania i opracowywania.
KBR nie kreuje wyników sondażu, kontroluje tylko rzetelność jego wykonywania w oparciu o zdefiniowane parametry, które są niezmienne.

KW: Co to znaczy zatwierdzić wyniki? Przyznają Państwo, że użycie takiego sformułowania budzi kontrowersje, bo co to znaczy, że jeśli badania są dla zlecających nie takie, jakie oczekują, to nie zatwierdzamy? A jak są właściwe, to jest OK.?
PM: W zasadzie odpowiedź padła przed chwilą . KBR nie ma wpływu na wyniki badania. KBR troszczy się o poprawność i przestrzeganie ustalonej metodologii wykonywanego badania. Jeżeli pokusi się Pan o wnikliwe przeanalizowanie rankingów stacji wchodzących w skład KBR przekona się Pan, że nie żadnej logicznej przesłanki potwierdzającej Pana tezę ukrytą w konstrukcji pytania.

KW: Dlaczego to KBR podejmuje decyzję o przyjmowaniu Radio Tracka? Czy w takim wypadku nie kwestionują Państwo solidności badań przeprowadzanych przez SMG/KRC i nie próbują wywierać presji?
PM: Jeżeli KBR wywiera jakąkolwiek presje na instytut badawczy to jest ona nakierowana na nieustanne doskonalenie produktu, jakim jest badanie Radiotrack. Z jednej strony dotyczy to wszystkich aspektów, o których napisałem powyżej, a z drugiej mamy taką nadzieję, że w imieniu całego rynku radiowego, nalegamy na optymalizację badania. Chcemy, spowodować, aby badanie było coraz tańsze bez utraty jego jakości, wciąż szukając rozwiązań.
W ten sposób pełne ogólnopolskie dane będą dostępne (mam na myśli głównie aspekt finansowy) dla coraz większej ilości najmniejszych lokalnych stacji radiowych.
Wywieramy presję, aby instytut SMG wspierał swoją wiedzą wszystkich, którzy, na co dzień pracują z Radiotrackiem. Bardzo zależy KBR-owi na systematycznym zwiększaniu świadomości ludzi z branży nie tylko radiowców w zakresie efektywnego wykorzystywania bardzo profesjonalnego narzędzia jakim jest badanie Radiotrack (środowisko agencji reklamowych, klienci).
To co nas bardzo cieszy to fakt, że instytut SMG jest bardzo otwarty w tym zakresie. Bardzo chętnie wspiera wszystkich na naszym rynku, którzy chcą dogłębniej poznać istotę wykonywania i wykorzystywania przeprowadzanych badań.

KW: Czym różniły się te dane pierwsze od tych zatwierdzonych?
PM: Niczym

KW: Dlaczego wciąż badania Radio Track są dostępne tylko dla wybranych? Jak można mówić o standardzie, gdy wyniki przekazywane mediom, są tylko częściowe? Gdzie tu standard?
PM: Niestety nie mogę się z Panem zgodzić. Badanie Radiotrack jest projektem komercyjnym. Każdy, kto ma na to ochotę, może zakupić całą bazę danych wraz z oprogramowaniem. Cena zakupu danych jest zróżnicowana od ich zakresu. Uwzględnia ona również możliwości podmiotów działających na tym rynku. Podstawowy zakres danych stacja radiowa może zakupić z cenę niespełna 1 500 PLN w skali roku. To tyle, jeżeli chodzi o dostęp do oprogramowania i bazy danych, czyli zestawu umożliwiającego zestawiać samodzielnie dowolne analizy. Każdy inny podmiot, który zainteresowany jest konkretnymi zestawieniami może zwrócić się do instytut SMG, który takie dane udostępni bezpłatnie. Mam tu na myśli głównie środowisko dziennikarskie.
Jak Pan widzi więc, dzięki inicjatywnie KBR, pomimo, że projekt jest komercyjny, dane dostępne są powszechnie dla wszystkich.

Komentarze

Powiązane

18.03.25, 06:00
| radio / audio » informacje
Andrzej Piaseczny twarzą kampanii Radia Złote Przeboje
Pod hasłem "Największe przeboje lat 80. i 90." ruszyła kampania wizerunkowa Radia Złote Przeboje. Towarzyszą jej działania antenowe. Twarzą kampanii został Andrzej Piaseczny.
17.03.25, 16:45
| radio / audio » informacje
VOX FM startuje z nowym podcastem Zwrot akcji
„Zwrot akcji” to nowy podcast Radia VOX FM, prowadzony przez dziennikarkę Katarzynę Pilewską. Program skupia się na życiowych zmianach zaproszonych gości.
17.03.25, 08:00
| radio / audio » informacje
RMF Classic zapowiada transmisję nagród MocArty RMF Classic
18 marca br. poznamy laureatów prestiżowych nagród MocArty RMF Classic. Tegoroczna edycja po raz pierwszy w historii gala będzie transmitowana na żywo, z Muzeum POLIN w Warszawie.
16.03.25, 11:55
| radio / audio » informacje
Śledź. Interaktywny serial kryminalny w Radiu Kraków
5 marca br., na antenie Radia Kraków, odbyła się premiera pierwszego odcinka interaktywnego serialu kryminalnego „Śledź”. Projekt to nowatorskie podejście do opowiadania historii, gdyż akcja serialu ewoluuje wraz z zaangażowaniem słuchaczy. 
15.03.25, 22:19
| radio / audio » informacje
Dla Ciebie mógłbym zrobić wszystko. Koncert Radia Nowy Świat z okazji Dnia Patronów
16 kwietnia br. minie pięć lat, kiedy uruchomiona została zbiórka na Patronite, której celem było powołanie do życia Radia Nowy Świat. I właśnie tego dnia co roku, stacja dziękuje swoim Patronom za ich wielkie serca i wiarę, że ten projekt miał prawo odnieść sukces.
15.03.25, 08:00
| radio / audio » informacje
Sekretne życie ZOO i Miś i Smok – Strażnicy Bajek w podcastowej ofercie Polskiego Radia Dzieciom
Polskie Radio Dzieciom przygotowało wiosenną serię podcastów. 11 marca br. premierę miała seria "Sekretne życie ZOO" powstała we współpracy z Warszawskim Ogrodem Zoologicznym. Z kolei od 10 marca najmłodsi słuchacze mogą śledzić przygody bohaterów podcastu "Miś i Smok – Strażnicy Bajek".
13.03.25, 10:45
| radio / audio » ludzie
Agata Kondzińska gospodynią Gościa Jedynki
Do zespołu Programu 1 Polskiego Radia dołączyła dziennikarka polityczna Agata Kondzińska. Będzie prowadziła popołudniowe wywiady w ramach audycji „Gość Jedynki” we wtorki, środy i czwartki.
13.03.25, 06:00
| radio / audio » ludzie
Konrad Traczyk przechodzi z Eski do Meloradia
Konrad Traczyk w kwietniu br. dołączy do redakcji Meloradia. Prezenter będzie gospodarzem weekendowych pasm rozgłośni.
12.03.25, 17:30
| radio / audio » informacje
Jarema Jamrożek i Przemek Ofiara autorami Sportowego Alfabetu w Esce ROCK
Na antenie Radia Eska Rock pojawił się nowy cotygodniowy magazyn – „Sportowy Alfabet”, który jest prowadzony przez Jaremę Jamrożka i Przemka Ofiarę.
11.03.25, 10:00
| radio / audio » badania rynku
RMF FM liderem. Jedynka i TOK FM z dużymi spadkami
Radio RMF FM utrzymuje pozycję lidera - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez Kantar Polska dla KBR obejmującego okres od 1 grudnia 2024 r. do 28 lutego 2025 r. (regionalne stacje ogólnopolskie i ponadregionalne).